Ból w klatce piersiowej – przyczyny, diagnostyka i leczenie

Do objawów, które wzbudzają najwięcej niepokoju wśród pacjentów, bez wątpienia należy ból w klatce piersiowej. Przyczyny mogą być bardzo różne i nie zawsze są związanie ze schorzeniami serca. Ucisk w klatce piersiowej nie we wszystkich przypadkach jest symptomem poważnej choroby, jednak nigdy nie można go lekceważyć. Bólowi w tych okolicach często towarzyszą także inne objawy, na przykład mdłości, zawroty głowy, zimne poty czy osłabienie. Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jakie mogą być przyczyny bólu w klatce piersiowej.

Ból w klatce piersiowej — przyczyny kardiologiczne

Wbrew pozorom kłucie w klatce piersiowej jest dość rzadko związane z sercem. Choroby tego narządu są jednak bardzo niebezpieczne, więc nie można bagatelizować objawów. Szczególnie osoby starsze powinny być wyczulone na niepokojące symptomy. Gdy pacjent zgłasza ból w klatce piersiowej, przed podaniem diagnozy lekarz zleca zazwyczaj elektrokardiografię (EKG) oraz morfologię krwi.

Jedną z najbardziej niebezpiecznych chorób tego organu jest oczywiście zawał serca. Jego pierwszym objawem jest bardzo silny ból w klatce piersiowej, który trwa dłużej niż 20 minut. Często pojawiają się takie symptomy jak zawroty, nudności, wymioty, zaburzenia świadomości, zimne poty czy duszności. Jeśli masz podejrzenia, że doszło do zawału serca u Ciebie lub u kogoś z Twoich bliskich, natychmiast wezwij pogotowie.

Ból w klatce piersiowej i plecach może być także objawem zapalenia mięśnia sercowego. Osoby, które cierpią na tę chorobę skarżą się także na promieniujący ból do szyi i lewego barku, a także ogólne osłabienie, przyspieszone bicie serca.

Niebezpieczną chorobą jest także kardiomiopatia przerostowa, która polega na pogrubieniu mięśnia sercowego — najczęściej lewej komory. Typowe objawy to ucisk i pieczenie w klatce piersiowej, zawroty głowy czy obrzęki nóg. Czasem ból promieniuje do żuchwy i lewej kończyny.

Na choroby serca są szczególnie narażone osoby starsze, jednak niekiedy cierpią na nie również młodzi ludzie. Warto więc zadbać o odpowiednią profilaktykę, która nie ogranicza się jedynie do zdrowej diety i uprawiania sportu. Jeśli w Twojej rodzinie już zdarzały się choroby mięśnia sercowego, warto robić regularne badania. Nasz kardiolog z Poznania przeprowadzi szczegółową konsultację, podchodząc holistycznie do kwestii Twojego zdrowia.

Ból w klatce piersiowej — choroby układu oddechowego

Ból w klatce piersiowej jest również czasem związany z dolegliwościami układu oddechowego. Jedną z najniebezpieczniejszych chorób jest zatorowość płucna. U osób cierpiących na to schorzenie skrzep w tętnicy płucnej hamuje przepływ krwi. Objawia się najczęściej ostrym bólem między łopatkami promieniującym od klatki piersiowej, suchym kaszlem, kołataniem serca, dusznościami, a czasem nawet pluciem krwią. Ból pojawia się najczęściej podczas kaszlu czy głębokiego oddychania.

Ból w klatce piersiowej jest także objawem odmy opłucnowej. Często promieniuje do szyi, ramienia albo brzucha. Pojawia się nagle i niespodziewanie, ale może trwać kilka godzin.

Kłucie w klatce piersiowej może być także symptomem zapalenia płuc, zapalenia opłucnej czy nadciśnienia płucnego.

Inne przyczyny bólu w klatce piersiowej

Nie wszyscy wiedzą, że ból w klatce piersiowej często jest spowodowany przez schorzenia układu trawiennego. Do najbardziej popularnych należy refluks żołądkowo-przełykowy, który nazywany jest popularnie zgagą. Objawia się silnym pieczeniem za mostkiem i nieprzyjemnym posmakiem w ustach. Kłucie w klatce piersiowej może być również symptomem kamicy nerkowej, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy czy zapalenia trzustki.

Nerwobóle w klatce piersiowej pojawiają się często u pacjentów, którzy cierpią na schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego takie jak choroby reumatyczne. Ból pojawia się także na skutek urazów (na przykład jeśli podczas wypadku doszło do połamania żeber). Na podobne objawy skarżą się także osoby, którym rozcinano mostek podczas operacji kardiochirurgicznych.

Ból w klatce piersiowej pod wpływem stresu jest czasem objawem zespołu Da Costy, który jest nazywany popularnie nerwicą serca. Inne symptomy to zimne poty, przyspieszony oddech oraz zawroty głowy. Doświadczają go osoby żyjące w stanie ciągłego niepokoju lub odczuwające częste napady paniki. Jeśli odczuwasz nerwicowy ból w klatce piersiowej, leczenie powinno rozpocząć się od konsultacji z lekarzem lub psychiatrą.

Nie jest łatwe ustalenie konkretnej przyczyny bólu w klatce piersiowej. Diagnostyka polega więc zazwyczaj na wyeliminowaniu możliwych przyczyn wystąpienia symptomów. Nasza prywatna klinika w Poznaniu podchodzi do każdego pacjenta indywidualnie, dzięki czemu możliwe jest ustalenie prawdziwych powodów wystąpienia objawów.

Podsumowanie

Wiele osób zastanawia się, dlaczego pojawia się ból w klatce piersiowej, jak leczyć objawy i co może być jego przyczyną. Choć wielu pacjentów przychodzi do lekarza, skarżąc się na “ból w sercu”, często okazuje się, że dolegliwość wcale nie ma przyczyn kardiologicznych. Czasem kłucie jest symptomem schorzenia związanego z innym narządem lub jest spowodowana przez długotrwały stres. Najczęstsze przyczyny bólu w klatce piersiowej to:

• choroby układu sercowo-naczyniowego (zawał serca, zapalenie mięśnia sercowego. kardiomiopatia przerostowa itp.),
  • choroby układu oddechowego (zatorowość płucna, odma opłucnowa, zapalenie płuc, zapalenie opłucnej, nadciśnienie płucne itp.),
  • choroby układu trawiennego (refluks żołądkowo-przełykowy, kamica nerkowa, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zapalenie trzustki itp.),
  • choroby układu mięśniowo-szkieletowego (reumatyzm itp.)
  • niektóre urazy (np. połamanie żeber),
  • niedawno odbyta operacja kardiochirurgiczna, w której czasie konieczne było rozcięcie mostka,
  • zespół Da Costy, czyli nerwica serca.

To tylko niektóre możliwe przyczyny bólu w klatce piersiowej. Ważne jest, żeby każdy niepokojący symptom skonsultować niezwłocznie ze specjalistą, który zleci badania wykluczające poważne choroby. Pamiętaj, że dolegliwości związane z bólem w klatce piersiowej dotyczą nie tylko osób w starszym wieku. Bez względu na to, ile masz lat, warto raz na jakiś czas wykonać pakiet badań profilaktycznych, który pozwoli Ci wykluczyć popularne schorzenia.