Czym zajmuje się lekarz pediatra?

Twoje dziecko choruje i zastanawiasz się, czy pomoże Ci pediatra. Dowiedz się, czym się zajmuje, jakie choroby leczy oraz z jakimi dolegliwościami warto się do niego zwrócić. Poznaj także różnice między lekarzem rodzinnym a pediatrą. Na koniec podpowiemy Ci, jakie cechy powinien mieć specjalista zajmujący się dziećmi. Dzięki temu z łatwością znajdziesz dobrego pediatrę.

Kim jest pediatra?

Pediatra dziecięcy to lekarz, który ma wiedzę z zakresu pediatrii. To niezwykle wszechstronny dział medycyny zajmujący się chorobami okresu dziecięcego, profilaktyką oraz monitorowaniem prawidłowego rozwoju i wzrostu dzieci. Dziedzina ta wymaga wiedzy z różnych obszarów i dlatego jest to niezwykle trudny i odpowiedzialny zawód.

Czym zajmuje się pediatra? Przede wszystkim zleca on badania, na podstawie których diagnozuje i leczy dzieci od 2. miesiąca życia oraz młodzież do 18. roku życia. Ponadto odpowiada za interpretację badań okresowych (kontrolnych) i wykonuje tzw. bilansy zdrowia, podczas których sprawdza się rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Odbywają się one w wieku 2, 4, 7, 9–10, 13–14, 16 oraz 18–19 lat. Specjalista od chorób dziecięcych zajmuje się także zlecaniem szczepień ochronnych oraz rozpoznawaniem fizycznych i psychicznych zaburzeń rozwojowych. Co jeszcze robi pediatra? Doradza także rodzicom w zakresie prawidłowej opieki nad niemowlętami.

Jakie choroby leczy pediatra?

Wiedząc: lekarz pediatra – czym się zajmuje, wyraźnie widać, że to specjalista, który ma niezwykle szerokie kompetencje. Diagnozuje on dolegliwości na podstawie zgłoszonych symptomów, wywiadu z pacjentem i/lub jego opiekunem oraz wyników badań. Leczy on typowe schorzenia wieku dziecięcego takie jak:

• ospa wietrzna,
  • odra,
  • świnka,
  • różyczka,
  • szkarlatyna.

Zajmuje się także przeziębieniem, grypą, infekcją dróg oddechowych czy nieżytem żołądkowo-jelitowym. Jeśli dolegliwość wykracza poza to, czym zajmuje się lekarz pediatra, kieruje on pacjenta do specjalisty w danej dziedzinie. Ma to miejsce np. wtedy, gdy podejrzewa wady serca.

Z jakimi problemami zwrócić się do pediatry?

Ze względu na to, że diagnozowanie i leczenie chorób jest tym, czym zajmuje się lekarz dziecięcy, warto zwrócić się do niego gdy dziecko ma niepokojące objawy. Kiedy iść do pediatry? Kiedy zauważysz:

• podwyższoną temperaturę,
  • kaszel,
  • katar,
  • wymioty,
  • zaparcie,
  • biegunkę,
  • bóle głowy,
  • bóle brzucha,
  • zmiany skórne,
  • znaczący spadek wagi.

To jednak nie wszystkie objawy, które mogą niepokoić rodziców. Dobry lekarz – pediatra pomoże Ci także, gdy zauważysz u swojej pociechy takie objawy jak: płaczliwość, brak apetytu, apatia czy problemy ze snem. Oznacza to, że możesz mu zaufać w każdej sytuacji związanej ze zdrowiem lub ogólnym samopoczuciem dziecka.

Jak wygląda pierwsza wizyta u pediatry?

Pierwsza wizyta u pediatry to wyzwanie nie tylko dla dziecka, ale także dla rodziców. Powinna się ona odbyć się nie później niż sześć tygodni po narodzinach niemowlaka. Podczas jej trwania pediatra dla dzieci sprawdza, czy maluch rozwija się w sposób prawidłowy. Robi to niezwykle dokładnie, mierząc i ważąc niemowlaka, weryfikując obwód klatki piersiowej i głowy oraz wielkość ciemiączka. Sprawdza także obecność odruchów noworodkowych. Podczas wizyty przeprowadza również wywiad z rodzicami, w którym zadaje pytanie związane z chorobami dziedzicznymi w rodzinie oraz ogólnym stanem zdrowia dziecka.

O co zapytać pediatrę podczas pierwszej wizyty?

Pierwsza wizyta to także okazja, by zadać lekarzowi wszystkie nurtujące pytanie. Pediatra wyjaśni Ci:

• jak rozpoznać kolkę,
  • na co zwracać uwagę w zachowaniu noworodka,
  • jakie witaminy podawać dziecku,
  • jakie szczepienia należy wykonać.

Jak przygotować się na pierwszą wizytę u pediatry?

Pierwsza wizyta u pediatry to stres zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Dlatego warto się do niej odpowiednio przygotować. Podczas wizyty konieczne będzie rozebrania dziecka, musisz więc ubrać je w ciuchy, które łatwo zdjąć i założyć. Warto zabrać także ze sobą kocyk, którym odkryjesz malucha, gdy konieczne będzie przeniesienie go z jednej sali do drugiej. Nie zapomnij o pieluchach, butelce z mlekiem, macie do przewijania, mokrych chusteczkach i zapasowych smoczkach. Warto wziąć także zabawkę, która zajmie malucha podczas oczekiwania w poczekalni. Musisz mieć również książeczkę zdrowia, numer pesel i wyniki badań dziecka.

Lekarz rodzinny a pediatra

Wiesz już, kim jest pediatra. Znasz także jego główne zadanie. Jednak jaka jest różniąca między pediatrą a lekarzem rodzinnym? Przede wszystkim lekarz rodzinny może udzielać świadczeń i porad zdrowotnych także osobom dorosłym. Ponadto oferuje on tylko podstawową opiekę zdrowotną i doraźne leczenie podczas infekcji. W przypadku bardziej skomplikowanych dolegliwości konieczne jest udanie się po pomoc do specjalistycznych poradni, w tym np. do pediatry.

Jak wybrać dobrego pediatrę?

Wyraźnie widać więc, że dziecięcy lekarz to niezwykle istotny specjalista, zwłaszcza w pierwszych latach życia dziecka. Jak wybrać odpowiedniego pediatrę? Przede wszystkim musisz zwrócić uwagę na jego doświadczenie i profesjonalizm. Ważne jest, by nieustannie aktualizował wiedzę. Potwierdzeniem tego mogą być wiszące na ścianie certyfikaty ukończenia szkoleń. Kompetencje pediatry dla niemowląt sprawdzisz także w praktyce. Jeśli stan zdrowia dziecka nie poprawia się w wyniku regularnego brania zapisanych leków, może być to znak, że zostało ono błędnie zdiagnozowane lub zapisano mu złe leki. W takim przypadku warto zasięgnąć opinii innego specjalisty.

Dobry pediatra powinien wykazywać się także cierpliwością i mieć dobre podejście do najmłodszych. Musi umieć zabawić dziecko i odwrócić jego uwagę np. podczas nieprzyjemnego zabiegu. Ważne jest także, by lekarz wpisywał wszystkie choroby w kartę lub książeczkę zdrowia oraz udzielał Ci wszystkim informacji o stanie zdrowia malucha. Dzięki temu w przyszłości z łatwością będzie można sprawdzić, na co dziecko chorowało, a na co jeszcze nie.

Ważne jest także, by rodzic czuł się dobrze przy pediatrze. Jeśli obawiasz się zadać pytanie lekarzowi to znak, że nie jest on odpowiedni. Pediatra ma być Twoim wsparciem, nie możesz więc czuć się przy nim skrępowany/a.

Prywatna klinika Poznań to rozwiązanie dla osób poszukujących dobrego pediatry. Nasi specjaliści zajmą się profilaktyką, diagnozą i leczeniem Twojego dziecka. Nie wierzysz nam na słowo? Sprawdź nasze usługi w tym m.in.: pediatra Poznań.