Jak pomóc osobie z depresją?

Szacunkowo w Polsce ponad dwa miliony ludzi cierpi na depresję. I chociaż przestała być tematem tabu, to wielu z nas wciąż nie wie, jak pomóc osobie z depresją. Najczęściej to efekt braku wiedzy i trudności z rozpoznaniem objawów. Dowiedz się, co możesz zrobić dla osoby z zaburzeniami depresyjnymi i jak wyleczyć depresję.

Co to jest depresja?

Aby zrozumieć, co to jest depresja, trzeba najpierw sięgnąć do definicji. Depresja to zaburzenie psychiczne, które objawia się obniżeniem nastroju i prowadzi do zakłócenia codziennego życia. Niestety, wciąż wielu ludzi rezygnuje z pomocy specjalistów, ufając w to, że poradzą sobie sami. To poważny błąd, ponieważ nieleczona depresja często nasila objawy i pogłębia problem.

Jakie są objawy depresji?

Chwilowy smutek to jeszcze nie depresja, ale jeśli taki stan trwa dłużej, trzeba skonsultować się ze specjalistą. Depresję dzieli się na trzy rodzaje:

• lekka,
  • umiarkowana,
  • głęboka.

Im dłużej ignorowana, tym głębsze skutki depresji pojawiają się u pacjentów. Pierwsze objawy depresji to te najczęściej bagatelizowane: poczucie smutku i ciągłego przygnębienia, obniżony nastrój, który utrzymuje się przez większość dnia. Może też pojawić się utrata zainteresowania czynnościami, które kiedyś dawały dużą przyjemność. Niestety, psychika to nie wszystko – można wskazać także fizyczne objawy depresji, między innymi:

• problemy ze snem – najczęściej budzenie się przedwcześnie,
  • utrata apetytu lub masy ciała – czasem jedno jest wynikiem drugiego,
  • problemy z koncentracją,
  • spowolnienie lub pobudzenie psychoruchowe,
  • ciągłe zmęczenie,
  • mniejsza tolerancja na ból,
  • kłopoty z trawieniem.

Do prawidłowej diagnozy muszą wystąpić przynajmniej dwa podstawowe i dwa dodatkowe symptomy jednocześnie oraz utrzymywać się dłużej niż dwa tygodnie.

Jak leczyć depresję?

Osoby odwiedzające nasze Centrum Medyczne w Poznaniu bardzo często szukają prostej odpowiedzi, jak wyjść z depresji. To bardzo złożone pytanie i trudno na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Przede wszystkim trzeba udać się do specjalisty, który wdroży odpowiednie leczenie. W przypadku lekkiej depresji zwykle wystarczy psychoterapia. Głębokie stany depresyjne albo diagnoza wskazująca, że jest to depresja lękowa, leczy się farmakologicznie. Pod żadnym pozorem nie należy bagatelizować problemu i leczyć się na własną rękę – przyczyny depresji musi ustalić specjalista.

Ile trwa depresja?

To indywidualna kwestia każdego pacjenta. Wiele zależy też od tego, czy zaburzenie ma tendencję do nawracania. Minimum to 6-12 miesięcy leczenia, ale terapia może się wydłużyć nawet do kilku lat. Niektórzy pacjenci borykają się z zaburzeniami przez całe życie, dlatego trudno jednoznacznie odpowiedzieć, ile trwa depresja i samo leczenie depresji. Z całą pewnością można stwierdzić jedno – im szybciej depresja zostanie zdiagnozowana, tym mniejsze skutki odczuwa sam pacjent.

Depresja to nie powód do wstydu

Masz podstawy, by sądzić, że depresja dotknęła także Ciebie? Nasz doświadczony psycholog w Poznaniu pomoże Ci w walce z zaburzeniami i w komfortowej atmosferze przeprowadzi przez cały proces leczenia. Psychoterapia w Poznaniu opiera się na ciągłej pracy z pacjentem chorym na depresję i polega na poznaniu przyczyny zaburzeń oraz wprowadzeniem ukierunkowanego leczenia. Depresja nie jest powodem do wstydu, dlatego daj sobie pomóc.