Kim jest laryngolog?

Zastanawiasz się, czym się zajmuje i kim jest laryngolog? Korzystanie z usług takiego lekarza jest obecnie bardzo popularnym rozwiązaniem w przypadku różnego rodzaju schorzeń. Zapoznaj się z naszym artykułem – na pewno będziemy w stanie rozwiać Twoje wątpliwości!

Kim jest i co robi laryngolog?

Lekarz, którego określa się jako laryngologa, specjalizuje się przede wszystkim w diagnozowaniu oraz leczeniu – w niektórych przypadkach również wdrażaniu profilaktyki chorób narządów głowy oraz szyi. W ramach swojej praktyki wykonuje także niezbędne do wyleczenia zabiegi. Jeżeli zatem pacjent zauważa u siebie dolegliwości związane z węchem, smakiem, słuchem bądź ogólnie rozumianą równowagą, wizyta u laryngologa może pomóc w uporaniu się z takim problemem.

Leczenie u laryngologa

Wielu osobom laryngolog kojarzy się wyłącznie z chorobami zatok. Rzeczywiście, w przypadku problemów z zatokami, które trwają znacznie dłużej, niż zwyczajne przeziębienie, wizyta taka może być konieczna. W zakresie specjalizacji laryngologa znajduje się również przełyk, tchawica, a także oskrzela. Skierowanie do laryngologa bardzo często otrzymują pacjenci, którzy zmagają się z powikłaniami po przeziębieniu –  na przykład przewlekłym zapaleniem zatok czy też nieustającą mimo stosowania odpowiednich leków chrypką.

Co robi laryngolog na wizycie? Specjalista ten może wykonać niezbędne badania, na podstawie których postawi konkretną diagnozę. Najpierw jednak dokona szczegółowych oględzin jamy nosowej oraz gardła – pomoże to ustalić, czy mamy do czynienia ze stanem zapalnym. Określenie stanu błony śluzowej tych narządów jest bardzo ważna w procesie stawiania diagnozy. Kiedy już uda się ustalić przyczynę niepokojących pacjenta dolegliwości, laryngolog może przepisać odpowiednie leki. Warto jednak od razu dodać, że leczenie farmakologiczne nie jest jedyną opcją usunięcia problemów z zatokami czy gardłem. Laryngolodzy mogą także wykonać leczenie chirurgiczne. Tego typu zabiegi dotyczą najczęściej zatok przynosowych bądź gruczołów ślinowych. Lekarz tej specjalizacji może także wykonywać rozmaite operacje związane z chirurgią szczęki – na przykład jej rekonstrukcję, a także endoskopię dolnych dróg oddechowych.

Działy laryngologii

Laryngologia jest dość szeroką dziedziną medyczną, zatem istnieje konieczność wyodrębnienia poszczególnych działów. Lekarze określani jako laryngolodzy mogą zatem mieć różne specjalizacje. Pacjenci z dolegliwościami ze strony mowy oraz głosu mogą zgłosić się do foniatry. Problemy ze słuchem może z kolei wyeliminować audiolog, który zajmuje się właśnie nieprawidłowościami tego narządu. Schorzenia nosa oraz zatok przynosowych warto skonsultować z rynologiem; zaburzenia równowagi o podłożu neurologicznym badać będzie neurootolog.

Osobną dziedziną jest specjalizacja dziecięcia. Wymaga ona bowiem odpowiedniego podejścia do najmłodszych pacjentów. Dzieci z reguły mają spory problem w określeniu co właściwie im dolega – odpowiednie wyczucie, jak również doświadczenie z pacjentami w tym wieku będzie zatem konieczne!

Wizyta u laryngologa

Dolegliwości ze strony narządów słuchu, mowy czy węchu mogą być w wielu przypadkach bardzo uciążliwe. Warto przy okazji podkreślić, że nie leczenie takiego stanu może przerodzić się w znacznie poważniejsze schorzenie, które będzie miało poważne powikłania. Nie należy zatem zwlekać z udaniem się na wizytę do laryngologa. W jakim przypadku będzie to całkowicie niezbędne?

Do lekarza tej specjalizacji należy wybrać się wówczas, gdy zaobserwujemy u siebie bądź swojego dziecka niepokojące zmiany dotyczące uszu, gardła, nosa czy szyi. Zdarza się, że występują one samoistnie i nie są bardzo dokuczliwe – niemniej jednak konsultacja ze specjalistą będzie wskazana. Sytuacją, która wymaga konsultacji z lekarzem laryngologiem, jest silne krwawienie z nosa, przewlekły katar, silne bóle gardła, konieczność oddychania przez usta, przewlekłe bóle głowy, chrypka, zaburzenia węchu i smaku, bóle uszu połączone z uczuciem zatkania, zaburzenia równowagi, problemy z przełykaniem czy też dziwna wydzielina z uszu bądź nosa.

Nie każda dolegliwość związana jest z poważnym schorzeniem. Warto jednak skonsultować zauważone zmiany ze specjalistą, dzięki czemu możliwe będzie wykluczenie ewentualnych zmian chorobowych i wdrożenie leczenia, które szybko przyniesie pacjentowi ulgę. Wykonywanie badań oraz przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z pacjentem może pomóc w postawieniu konkretnej diagnozy, a co za tym idzie – błyskawicznym pozbyciu się wszelkich niepokojących dolegliwości.

Potrzebujesz pilnej wizyty u laryngologa? Nasza prywatna klinika Poznań zatrudnia wyłącznie specjalistów – także z tego obszaru medycyny. Laryngolog Poznań przyjmuje pacjentów w każdym wieku – posiada również ogromne doświadczenie w tego typu praktykach, zatem na pewno uda mu się dokonać rzetelnej diagnozy oraz polecić pacjentowi najlepsze metody leczenia. Nasza klinika posiada wolne terminy praktycznie od ręki – wystarczy zadzwonić czy napisać, by móc umówić na konsultację z naszym specjalistą.