Kim jest urolog?

Jeśli masz problemy z układem moczowo-płciowym, dowiedz się: kim jest urolog. Lekarz ten pomaga zarówno kobietom, jak i mężczyznom uporać się z uciążliwymi problemami, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Dla wielu osób wizyta w jego gabinecie wiąże się jednak z dużym stresem i dyskomfortem. By być na nią przygotowanym/ą dowiedz się, jakie badania wykonuje urolog i jak dokładnie wygląda wizyta.

Kto to jest urolog?

Zatem: kim jest urolog? To lekarz, który zajmuje się chorobami układu płciowego i moczowego. Dla wielu osób są to obszary wstydliwe, dlatego nieustannie odwlekają wizyty, a to doprowadza do rozwoju choroby. Powoduje to, że dolegliwości wymagające wizyty u urologa są coraz bardziej uciążliwe, dlatego warto jak najszybciej skorzystać z jego pomocy. Większość pacjentów tego specjalisty to osoby dorosłe, często starsze. Są jednak również lekarze zajmujący się badaniem układu moczowego u dzieci i młodzieży.

Czym się zajmuje, co leczy urolog?

Urolog zajmuje się leczeniem takich schorzeń, jak:

• nowotwory jąder, prostaty, pęcherza moczowego, nerek,
  • choroba Peyroniego (skrzywienie prącia),
  • kamica układu moczowego,
  • krwiomocz, częstomocz, wielomocz,
  • żylaki powrózka nasiennego,
  • stany zapalne narządów płciowych,
  • stany zapalne dróg moczowych,
  • torbiele nerek,
  • zaburzenia erekcji
  • przerost prostaty,
  • popuszczanie moczu, zaleganie moczu,
  • wnętrostwo, stulejka, załupek, wodniak jądra.

Urolog wykonuje samodzielnie wiele prostych zabiegów chirurgicznych. W razie potrzeby korzysta ze wsparcia endokrynologa, onkologa, nefrologa i ginekologa.

Kiedy zgłosić się do urologa?

Wiesz już: urolog kim jest. Warto jednak znać także dolegliwości, z którymi należy się do niego zgłosić. Takimi objawami są na przykład: częste i bolesne oddawanie moczu, problemy z jego nietrzymaniem albo niemożliwość skorzystania z toalety. Niepokojącym symptomem jest także zmiana koloru moczu lub wyglądu prącia. Zgłoś się do urologa również wtedy, gdy zauważysz żółty wyciek z cewki moczowej. Złym objawem jest też swędzenie lub pieczenie przy okolicach intymnych. Urolog zajmuje się też leczeniem problemów z nerkami, chorób gruczołu krokowego i jąder, więc również dolegliwości z nimi związane powinny być zgłoszone do tego specjalisty.

Jakie badania wykonuje urolog?

Badanie urologiczne różni się w zależności od tego, czy pacjentem jest kobieta, czy mężczyzna. Odmienne układy moczowe i płciowe to jednocześnie różne objawy oraz schorzenia. Te zaś wymagają innych technik diagnostycznych.

Jakie badania wykonuje urolog mężczyźnie? Przede wszystkim jest to:

• ocenienie stanu zewnętrznych narządów płciowych (prącie, jądra),
  • USG jąder i podbrzusza,
  • badanie prostaty (metodą per rectum, czyli przez odbytnicę),
  • wykonanie punkcji i biopsji narządów płciowych,
  • zlecenie badania moczu.

Jakie badania wykonuje urolog kobiecie? Skupia się on na:

• palpacyjnej ocenie podbrzusza oraz okolic nerek,
  • badaniu USG,
  • wynikach badania moczu.

Jak wygląda wizyta u urologa?

Wiele osób obawia się wizyty u urologa. Jej przebieg zależy jednak od zgłoszonych objawów, więc często nie są konieczne krępujące badania. Duża część wizyt w gabinecie ogranicza się do zbadania podbrzusza i oglądu narządów intymnych.

Przed wizytą warto zadbać o odpowiednią higienę okolic intymnych. Sprawi to, że zarówno Ty, jak i lekarz będziecie czuć się komfortowo. Warto również przygotować listę odczuwanych objawów, dzięki temu urolog szybko będzie mógł Cię zbadać i postawić diagnozę. Jeśli wiesz, że będziesz mieć wykonywane USG, musisz zjawić się na badaniu z pełnym pęcherzem. Przygotuj także wszystkie potrzebne wyniki badania moczu i krwi.

Czy warto zgłosić się do urologa?

Problemy z układem moczowo-płciowych są bardzo dotkliwe, dlatego warto skonsultować je z lekarzem. Urolog w Poznaniu przeprowadzi z Tobą wywiad, zbada Cię, zleci dodatkowe badania, a następnie postawi diagnozę. Dzięki temu procesowi możliwe będzie szybkie rozpoczęcie leczenia, a tym samym powrót do pełni sił. Nasz prywatna klinika w Poznaniu oferuje również badania profilaktyczne, Zapoznaj się z całą ofertą!