Migrena – objawy, przyczyny i leczenie

Często doświadczasz napadowych bólów głowy, które uniemożliwiają Ci pracę czy naukę? Dzięki nam dowiesz się: czym jest migrena, jakie ma objawy oraz poznasz jej przyczyny. Co równie ważne odkryjesz także skuteczne sposoby leczenia tej dolegliwości. Sprawimy, że migrenowy ból głowy nie będzie miał przed Tobą tajemnic!

Czym jest migrena?

Migrena to choroba, która charakteryzuje się występowaniem napadowych bólów głowy i innych objawów towarzyszących. Według szacunkowych statystyk zmaga się z nią nawet 15% populacji i częściej dotyczy kobiet. Migrena ma charakter przewlekły i wiąże się ze wstępowaniem okresów zaostrzeń i remisji. Najprawdopodobniej ma podłoże genetyczne.

Fazy migreny

Typowy atak migreny składa się z czterech faz:

• wstępnej fazy prodromalnej – to zapowiedz migreny, w której następuje spadek samopoczucia, zaburzenia koncentracji czy sztywność karku. Może pojawić się kilkanaście lub kilka godzin przed wystąpieniem migreny,
  • aury migrenowej – pojawia się przed lub razem z bólem głowy (może się także zdarzyć, że wystąpi po nim). Wiąże się z dolegliwościami ze strony układu nerwowego. Aura nasila się przez 5-20 minut i trwa do 60 minut.
  • bólu głowy – jest zazwyczaj jednostronny i pulsacyjny. Trwa od kilku do nawet kilkunastu godzin,
  • fazy ponapadowej – pojawiają się objawy psychologiczne, neurologiczne i ogólne. Chorzy odczuwają zmęczenie, niepokój i nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne.

Fazy te mogą występować kolejno lub z pominięciem niektórych etapów. Istnieje możliwość występowania ataku bez fazy ponapadowej lub aurory bez bólu głowy. To ile trwa migrena, zależy od wielu czynników. Może być to od 4 do nawet 72 godzin.

Rodzaje migreny

Migrena nie jest jednorodną dolegliwością i może przyjmować różne formy. Międzynarodowa Klasyfikacja Bólów Głowy ICHD-3 wyróżnia:

• migrenę bez aury – dotyczy około 75% chorych. Ból najczęściej ma charakter pulsujący i zlokalizowany jest po jednej stronie głowy,
  • migrenę z aurą – bólowi towarzyszą silne dolegliwości ze strony układu nerwowego takie jak zaburzenia widzenia czy mroczki przed oczami,
  • migrenę przewleką – występuje gdy migrena ma miejsce no najmniej 15 dni w miesiącu przez okres 3 miesięcy,
  • migrenę powikłaną,
  • migrenę prawdopodobną,
  • zespoły epizodyczne migreny – inaczej nazywane są dziecięcym zespołem okresowym. To zazwyczaj migrena u dzieci.

Często mówi się także o migrenie przed okresem czy migrenie miesiączkowej.

Migrena – objawy

Atak migreny potrafi zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Ciężko się także na niego przygotować ze względu na fakt, że objawy migreny mogą być naprawdę zróżnicowane i zależą od typu dolegliwości. Można jednak wyróżnić kilka charakterystycznych symptomów. Objawem migreny głowy jest zazwyczaj ból głowy, który pojawia się napadowo. Często razem z nim występuje aura (głównie migrena oczna ma takie objawy). Do bardziej nietypowych objawów migreny zaliczyć można:

• mdłości,
  • wymioty,
  • nadwrażliwość na bodźce zapachowe i/lub dźwiękowe,
  • światłowstręt,
  • zawroty głowy,
  • paraliż mięśni, który porusza gałką oczną,
  • łzawienie,
  • zaburzenie widzenia (tzw. mroczki przed oczami),
  • zaburzenia smaku,
  • biegunka,
  • drażliwość.

Wiele osób doświadcza także tzw. migreny przedsionkowej, której objawy to m.in. uczucie tętnienia zgodne z biciem serca.

Charakterystyczne są także symptomy związane z migreną z aurą. Powstaje ona na skutek szczególnego procesu w mózgu, charakteryzującego się szybkim skurczem naczyń mózgowych, który następnie przeradza się w rozszerzenie naczyń krwionośnych. Migrena z aurą ma objawy takie jak:

• fotopsja – widzenie błysków,
  • hemianopsia – ciemnienie połowy pola widzenia,
  • parestezje,
  • nieprawidłowe wrażenia czuciowe np. mrowienie,
  • jednostronny niedowład,
  • widzenie fosforyzujących kolorów,
  • zaburzenie ostrości widzenia,
  • afazje – zaburzenia mowy.

Przyczyny migreny

Migrena może mieć różne przyczyny. Większość z nich nie jest jednak w pełni potwierdzona. Wśród najbardziej prawdopodobnych wymienia się czynniki genetyczne i podkreśla się, że nawet w 2/3 przypadków problem ten występuje rodzinnie. Teoria ta zakłada, że migrena jest genetycznie uwarunkowana i wiąże się z predyspozycją do nadwrażliwych reakcji neuronaczyniowych. Często wspomina się także o czynnikach środowiskowych. Na tej podstawie do przyczyn migreny zaliczyć można:

• gwałtowne zmiany pogody,
  • hałas,
  • związki silnie oddziałujące na naczynia krwionośne (np. serotonina, histamina),
  • jaskrawe światło,
  • zaburzenia cyklu dobowego (np. zbyt krótki lub długi sen)
  • zmiany hormonalne (np. podczas miesiączkowania),
  • niektóre leki (np. nitrogliceryna, ranitydyna, nifedypina),
  • głód,
  • stres,
  • napięciowe bóle karku,
  • nieprzyjemne zapachy,
  • dietę (np. alkohol, czekolada, tłuste pokarmy),
  • silne zmęczenie.

Migrena – jak leczyć?

Skutki nieleczonej migreny mogą być naprawdę poważne. Dlatego tak ważne jest jej szybkie rozpoznanie. Opiera się ono na informacjach uzyskanych z wywiadu z pacjentem oraz badaniach fizykalnych i neurologicznych. Dodatkowo w diagnozie pomocne są badania laboratoryjne, które służą rozpoznaniu schorzeń towarzyszących migrenie. Do najbardziej popularnych należy morfologia z rozmazem, umożliwiająca rozpoznanie plamicy małopłytkowej, czyli jednej z przyczyn migreny. Ponadto wykonuje się także badanie TSH (hormonu tarczycy), stężenia wapnia czy kreatyniny, która jest pomocna w diagnozie niewydolności nerek.

Gdy rozpoznana zostanie migrena, rozpoczyna się jej leczenie. Jak pozbyć się migreny? Odbywa się to na dwa sposoby:

• leczenie niefarmakologiczne – polega na unikaniu czynników, które mogą wywoływać migrenę. Do grupy tej zalicza się terapia behawioralna, która relaksuje i zmniejsza stres czy prawidłowa higiena snu,
  • leczenie farmakologiczne, które dzieli się na
    • doraźne – w leczeniu tym wykorzystuje się najnowsze leki na migrenę, które mają doprowadzić do ustąpienia lub złagodzenia napadowych bólów głowy. Najczęściej w tym celu pacjenci przyjmują niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) oraz preparaty z grupy tryptanów,
    • profilaktyczne – polega na zapobieganiu występowania napadów. W tym celu stosuje się np. propranolol, kwas walproinowy czy trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne.

Wielu pacjentów odpowiedzi na pytanie: migrena – jak leczyć, szuka w alternatywnych formach terapii takich jak: przezczaszkowa stymulacja mózgu, akupunktura, biofeedback czy nawet leczenie chirurgiczne.

Gdzie szukać pomocy?

Wiesz już, jak leczyć migrenę, warto jednak podkreślić, że jest to choroba przewlekła i obecnie nie ma sposobu na jej całkowite wyleczenie. Można jednak łagodzić objawy i zmniejszać częstotliwość jej występowania. By było to jednak możliwe, potrzebni są lekarze specjaliści Poznań. Tylko dzięki nim możliwe jest prawidłowe rozpoznanie, które opiera się na przeprowadzeniu licznych badań (w tym pomocny będzie np. neurolog Poznań). Dopiero później można przeprowadzić leczenie. Gdzie szukać pomocy? Nasza prywatna klinika Poznań to doskonałe rozwiązanie! Skontaktuj się z nami i umów się na wizytę już dziś!