Na czym polega bulimia i jak z nią walczyć?

Wiele osób zastanawia się nad tematem: bulimia jak leczyć oraz po czym rozpoznać, że bliska nam osoba na nią cierpi? Odpowiedzi na te pytania mogą nie być oczywiste. Szacuje się, że na bulimię cierpi obecnie 1% populacji młodych kobiet między 16 a 35 rokiem życia. Głównie problem ten dotyczy więc płci żeńskiej, nie jest to jednak regułą. Zdarza się, że również mężczyźni na nią cierpią. W początkowym etapie jednostka choroba jest niemal niezauważalna. Dlatego często jej leczenie rozpoczyna się zdecydowanie za późno, co znacznie utrudnia powrót do zdrowia. Dowiedz się, na co zwracać uwagę i jak leczyć bulimię.

Czym jest bulimia?

Bulimia inaczej nazywana jest żarłocznością psychiczną (łac. bulimia nervosa) lub byczym głodem (grec. bous i limos). Oficjalnie jednostką chorobową stała się w XX wieku, choć już wcześniej była rozpoznawana. Czym zatem jest bulimia? To przede wszystkim przesadne i niepohamowane przyjmowanie dużej ilości pokarmów. Wiąże się z pełną utratą kontroli, w wyniku czego chory może przyjąć nawet 3000 kalorii w kilkadziesiąt, a czasem i kilkanaście minut.

Bulimik/Bulimiczka często nie jest stanie poradzić sobie psychicznie z żarłocznością, dlatego wybiera sposoby, przynoszące chwilową ulgę. Albo zwraca przyjęte pokarmy (oczyszcza się), albo między epizodami bulimicznymi prowadzi wyczerpującą dietę, a nawet głodówkę. Ma to bardzo negatywny wpływ na zdrowie i jest powodem do wstydu, więc najczęściej stanowi tajemnicę. To zaś powoduje, że objawy bulimii są trudne do dostrzeżenia.

Jakie są objawy bulimii i jak je rozpoznać?

Żeby wiedzieć, jak walczyć z bulimią, najpierw trzeba poznać jej objawy. Rozpoznanie ich nie jest jednak proste. Wiele osób cierpiących na żarłoczność ma prawidłową wagę. Ich podstawowy problem polega na objadaniu się. Napady jedzenia są zatem niekontrolowane, refleksja pojawia się dopiero później. Wtedy rozpoczynają się różne działania, mające na celu zmniejszenie wagi.

Początkowo bulimia ma subtelne objawy. Warto zacząć obserwować zachowanie najbliższej Ci osoby, jeśli przesadnie zwraca uwagę na kaloryczność produktów. Sygnałem ostrzegawczym może być też nadmierne uprawianie sportu. Objawy bulimii to także wymiotowanie po posiłku, stosowanie środków przeczyszczających lub preparatów hamujących apetyt oraz głodówka. Takie zachowania jednak dużo trudniej zauważyć.

Przyczyny bulimii

Odpowiedzieliśmy już na pytania: bulimia, na czym polega. Teraz warto zastanowić się, jakie są jej przyczyny. Choroba ta może wynikać z uwarunkowań biologicznych. Kiedy członek rodziny cierpiał na nią, ryzyko zachorowania zwiększa się. Przyczyny bulimii mają też podłoże psychospołeczne. Wynikają z przekazów medialnych, które pokazują tylko szczupłe osoby, atmosfery rodzinnej, stresu czy niskiej samooceny. Dodatkowo bulimia i anoreksja często występują naprzemiennie. Gdy chory wyleczy się z jednego schorzenia, ma duże szanse, by zachorować na drugie.

Skutki bulimii

Powtarzające się wymuszanie wymiotów ma poważne skutki, dlatego bulimia jest niebezpieczną chorobą. Może ona przyczynić się do wielu powikłań, takich jak:

• próchnica zębów i zapalenie dziąseł,
  • refluks żołądkowo-przełykowy,
  • odwodnienie,
  • wrzody żołądka,
  • zaburzenia wypróżniania,
  • problemy z płodnością,
  • zanik miesiączki,
  • hipokaliemia,
  • niedociśnienie tętnicze,
  • powiększenie ślinianek,
  • zaburzenie rytmu serca,
  • zapalenie przełyku,
  • duszności,
  • uszkodzenie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.

Bulimia i jej skutki prowadzą do wyczerpania organizmu. Wiąże się także z wieloma chorobami współistniejącymi. Lecząc bulimię, należy wiedzieć: jak pomóc osobie z depresją, czy jak powstrzymać zaburzenia lękowe.

Do kogo się zwrócić po pomoc?

Znasz już objawy i skutki żarłoczności. Teraz opowiemy na pytanie: bulimia jak leczyć, by choroba ta nie powracała. Do kogo zatem zwrócić się o pomoc? Pierwszy krok to zawsze musi być odpowiedni psycholog w Poznaniu, który przeprowadza terapię poznawczo-behawioralną zaburzeń odżywiania. Pomocny jest także dietetyk w Poznaniu. Odpowiednio skomponowana dieta pozwala organizmowi odzyskać siły. Specjalista wie jak dopasować dietę do stylu życia i uczy prawidłowych zachowań żywieniowych.

Jak pomóc osobie, która cierpi na bulimię?

Jak wygląda wizyta u psychologa? Skupia się na tym, by zmienić wzorzec błędnego postrzegania własnego ciała. W niektórych przypadkach konieczne są także środki farmakologiczne. Ważne jest, by przy bulimii terapia i leczenie nie były samotnym procesem. Chory musi być otoczony wsparciem rodziny i przyjaciół, którzy muszą nie tylko podnosić na duchu, ale i uświadamiać, że sposób postrzegania własnego ciała przez bulimiczkę/bulimika jest błędny.

Długa walka z bulimią

Zaawansowana bulimia jest chorobą trudną do wyleczenia. Jej objawy mogą się utrzymywać nawet długi czas, a czasem nawet przez całe życie. Jednak niemal połowa chorych doświadcza całkowitego wyzdrowienia. Wiedząc, na czym polega bulimia i jak leczyć bulimię, można odzyskać pełną władzę nad własnym ciałem.