Leczenie nadżerki, objawy przyczyny

Nadżerka szyjki macicy – objawy, przyczyny, leczenie

Nadżerka szyjki macicy to bardzo często występująca przypadłość. Szacuje się, że dotyczy co czwartej kobiety. Mimo to jest to dość powszechnie ignorowany problem. Czym jest to schodzenie? Jakie nadżerka ma objawy i przyczyny? Jak wygląda jej leczenie i dlaczego warto je zastosować? Dzięki nam poznasz odpowiedzi na te pytania.

Co to jest nadżerka?

Nadżerka to obszar występujący w szyjce macicy, który znany jest także pod nazwą erytroplakia. Jest nieregularną i zaczerwienioną ranką o brodawkowatej powierzchni, która z pozoru jest dość niegroźna. Pojawia się, gdy nabłonek z części pochwowej wypiera nabłonek walcowaty z kanału szyjki macicy.

Nadżerka szyjki macicy występuje w dwóch wersjach:

• nadżerka prawdziwa (ektopia) – wiąże się z ubytkiem nabłonka wielowarstwowego płaskiego na tarczy szyjki macicy. Występuje zazwyczaj w zaawansowanych przypadkach raka szyjki macicy. Jest to dość rzadka przypadłość,
  • nadżerka rzekoma (erytroplakia) – powstaje na skutek zastępowania nabłonka wielowarstwowego płaskiego nabłonkiem gruczołowym kanału szyjki macicy.

Nadżerka szyjki macicy – przyczyny

Wiesz już, co to jest nadżerka, ale jakie są przyczyny jej powstania? Najczęściej pojawia, gdy kobieta:

• zaniedba leczenie stanów zapalnych pochwy i sromu,
  • dozna urazu mechanicznego podczas współżycia (przede wszystkim dotyczy to okresu po porodzie, podczas którego szyjka macicy jest osłabiona),
  • rodziła wiele razy,
  • poroniła,
  • korzysta z wkładki domacicznej (może to powodować stany zapalne),
  • zmienia partnerów seksualnych (co zwiększa szansę infekcji przenoszonych drogą płciową).

Nadżerka szyjki macicy – objawy

Objawy nadżerki są często trudne do dostrzeżenia. By ją w pełni stwierdzić, konieczne są badania. Występuje jednak kilka dolegliwości, które mogą świadczyć o jej występowaniu. Nadżerka szyjki macicy objawia się:

• plamieniem pomiędzy miesiączkami,
  • krwawieniem po stosunku,
  • upławami o nieprzyjemnym zapachu (o kolorze białym, żółtym, zielonkawym lub zabarwionymi krwią),
  • pieczeniem i swędzeniem okolic intymnych,
  • bólem w odcinku krzyżowo-lędźwiowym,
  • bólem w podbrzuszu.

Gdy występują u Ciebie te dolegliwości, nie musi to świadczyć o występowaniu nadżerki. Dopiero ginekolog w Poznaniu prywatnie może ją stwierdzić. Dlatego, gdy doświadczasz tych objawów, skontaktuj się z lekarzem.

Nadżerka szyjki macicy – leczenie

Leczenie nadżerki poprzedza dokładna diagnostyka. By wynik badań był poprawny, należy się do nich odpowiednio przygotować. Najlepiej 2 dni przed wizytą u lekarza nie współżyć. Diagnostykę zaburzyć może także przyjmowanie środków dopochwowych. Odczekaj więc 3-4 dni, zanim odwiedzisz ginekologa.

Jakie badania przeprowadza lekarz? Przede wszystkim wykonuje cytologię. To proste badanie, w którym przy pomocy szczoteczki ginekolog pobiera próbkę z komórek błony śluzowej. Przy jego pomocy nie tylko można zdiagnozować nadżerkę szyjki macicy, ale także ocenić stan szyjki macicy, wykryć infekcje i stany zapalne oraz wczesne stadium raka. Kolejne istotne badanie to posiew. Przy jego pomocy można określić rodzaj infekcji. Ostatni punkt diagnostyki to kolposkopia, która umożliwia dokładne przeanalizowanie zmian. W trakcie badania wykonać można także biopsję, umożliwiającą stwierdzenie występowanie komórek nowotworowych.

Jak leczyć nadżerkę? Kuracja zależy od diagnozy, a więc od etapu rozwoju dolegliwości. Znaczenia ma także wiek kobiety. Najczęściej wykorzystywane sposoby leczenia nadżerki szyjki macicy to:

• tabletki – zazwyczaj od nich zaczyna się kurację. Przy ich pomocy można wyleczyć stan zapalny, który towarzyszy nadżerce. W przypadku małych zmian dolegliwość może zostać całkowicie wyleczona tylko przy pomocy tabletek,
  • koagulacja chemiczna – polega na smarowaniu ranki specjalnym preparatem, który ma za zadanie zniszczyć chory nabłonek. Następnie po około 2 tygodniach jego miejsce zajmie prawidłowy nabłonek,
  • zamrażanie – przy użyciu specjalnych elektrod ginekolog mrozi chore tkanki macicy. Wymrażanie nadżerki trwa kilka minut, jest bezbolesne i bardzo skuteczne,
  • elektrokoagulacja – polega na spaleniu nadżerki przy pomocy prądu lub lasera. Zbyt duże natężenie prądu może jednak prowadzić do powstania trwałych blizn, które mogą powodować bardziej bolesne miesiączki,
  • fotokoagulacja – lekarz usuwa nadżerkę, używając fal świetlnych. Jest to zabieg bezbolesny, a organizm po nim szybko się goi.

Nadżerka szyjki macicy – profilaktyka

W leczeniu nadżerki szyjki macicy najważniejsze jest szybkie wykrycie zmian. Dlatego tak istotne są regularne wizyty w gabinecie ginekologicznym. Niewielką rankę wyleczyć można przy pomocy leków lub nieinwazyjnych zabiegów, większa to znacznie poważniejszy problem Dlatego nasza prywatna klinika w Poznaniu kładzie tak duży nacisk na szybką diagnostykę. Skorzystaj z naszych usług!