Informujemy, że wprowadziliśmy możliwość telekonsultacji - informacje pod numerem telefonu +48 662 668 669 i na stronie internetowej.

Adres
ul. Paczkowska 9a, 60-171 Poznań
Telefoniczna Rejestracja
Pon - Pt: 10:00 - 18:00

Odchudzanie. Jak dopasować dietę do stylu życia?

Dieta a styl życia – jak to pogodzić? Wiele osób mimo kilku prób odchudzania nie straciło masy ciała, a wręcz przeciwnie – przybyło im kilogramów. Warto rozpocząć bezpieczne odchudzanie, które będzie dopasowane do wykonywanych codziennie czynności, wieku oraz aktywności fizycznej. Jak dopasować dietę do trybu życia? Podpowiadamy!

Bezpieczne odchudzanie

Wiele osób odwiedzających naszych specjalistów w Centrum Medycznym w Poznaniu zadaje pytania, jak rozpocząć dietę, a następnie ją utrzymać, by było to bezpieczne odchudzanie, bez tzw. efektu jo-jo. Zastanawia się, jak schudnąć 20 kg w 4 miesiące i czy to w ogóle możliwe? Bezpieczna dieta to nie błyskawicznie chudnięcie, lecz utrata ok. 2-4 kg na miesiąc. To również nierestrykcyjna dieta, typu głodówka, lecz stała zmiana przyzwyczajeń żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej, dzięki czemu efekt się utrzyma. Bezpiecznie odchudzanie to również dieta dopasowana do trybu życia danej osoby, najlepiej pod okiem doświadczonego dietetyka.

Plan na odchudzanie

Idealna dieta wymaga optymalnego planu, którego osoba odchudzająca będzie się trzymać. Bezpieczne odchudzanie to długofalowe przedsięwzięcie, dlatego dla większej skuteczności, trzeba je zaplanować. Co powinien zawierać plan?

  1. Cel – ustal, dlaczego chcesz się odchudzać – dla zdrowia, szczupłej sylwetki, a może przed zbliżającym się własnym weselem? Odpowiednio obrany cel będzie wzmacniał Twoją motywację.
  2. Liczbę posiłków dziennie (i ich pory) – idealnie, by określić liczbę posiłków i stałe pory ich spożywania, tak, by nie dopuścić organizmu do wygłodzenia (wówczas gorzej będzie Ci się powstrzymywać przed zachciankami). Optymalnie jest spożywać 5 małych posiłków dziennie, z których ostatni będzie najpóźniej 2-3 godziny przed snem. Koniecznie jest picie minimum 1,5 litra wody dziennie (w zależności od masy ciała i stylu życia – w lecie i u osób aktywnych powinno to być więcej). Oczywiście ostateczna liczba i pory posiłków będą uzależnione od trybu życia.
  3. Produkty dozwolone – zbilansowana dieta oparta na codziennej porcji warzyw i owoców, bogata w produkty zbożowe i błonnik, pełnowartościowe białko i tłuszcze roślinne oraz produkty nieprzetworzone. Warto skonsultować się z dietetykiem, który przygotuje przykładowy jadłospis, przepisy lub listę produktów, z których możesz samodzielnie go komponować (dopasuje ją również do Twoich zasobów finansowych, które chcesz/możesz wydać na jedzenie).
  4. Produkty zakazane – ustal, które produkty absolutnie musisz wykluczyć z diety lub zdecydowanie je ograniczyć. W większości przypadków będzie to alkohol, papierosy, wysokoprzetworzone jedzenie, słodycze, fast foody.
  5. Aktywność fizyczna – regularna aktywność fizyczna – minimum 3 razy w tygodniu to obowiązkowy element do podkręcenia metabolizmu podczas odchudzania. Zadbaj, chociaż o regularne spacery na świeżym powietrzu, nordic walking, jogging, gry zespołowe lub fitness. Na początku przygody z odchudzaniem warto zwiększyć wysiłek aerobowy, który pobudzi metabolizm. A w kolejnych fazach warto przeplatać go ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie i stawy.
  6. Sen – nie zapominaj o śnie – 7-8 godzin dziennie nie tylko pozwoli Ci się zregenerować, ale również zredukować napięcie i stres, które u wielu osób są motorem napędowym do podjadania, a tym samym do nieplanowanego zwiększania masy ciała.

Jaki rodzaj diety wybrać?

Tak naprawdę nie ma jednej uniwersalnej recepty na dietę, różni się ona w zależności od organizmu, trybu życia, chorób czy wieku – dieta po 30 roku życia będzie inna niż dieta po 40-, 50- czy 55-roku życia, a jeszcze inna będzie dla osób po 60 roku życia. Cenną rolę odgrywa w tym przypadku nasz dietetyk w Poznaniu, który po przeprowadzonych badaniach, analizie składu ciała oraz wywiadzie z pacjentem, przygotuje jadłospis i indywidualną dietę, uwzględniającą potrzeby żywieniowe danej osoby, ewentualne choroby i tryb życia.

Co zrobić, aby się za szybko nie poddawać

Po pierwsze – warto zmienić nastawienie. Wielu osobom dieta kojarzy się wyłącznie z zakazami, ograniczeniami i czymś negatywnym. Pomyśl, ile zyskasz, przestrzegając diety, która nie będzie pasem wyrzeczeniem, lecz zmianą przyzwyczajeń, która sprawi, że Twoje życie stanie się zdrowsze i bardziej aktywne. Dobrze ułożona dieta może być smaczna, uwzględniać Twoje preferencje kulinarne i nie musi w 100% wykluczać Twoich ulubionych smakołyków (oczywiście spożywanych w granicach rozsądku).

Nie dopuść, by dieta zdominowała całe Twoje życie! Przyda się również cierpliwość i wsparcie bliskich osób. Pamiętaj, że dieta to proces, dlatego nie rezygnuj po pierwszych niepowodzeniach, lecz konsekwentnie trzymaj się planu, a efekty na pewno pozytywnie Cię zaskoczą!