Onkolog – kim jest i kiedy warto go odwiedzić?

Onkolog to lekarz zajmujący się głównie rozpoznawaniem i leczeniem chorób nowotworowych. Zwykle wizyta u niego budzi strach, często niepotrzebnie, gdyż onkologia notuje wiele uleczalnych przypadków. Czym zajmuje się onkolog, w jakich sytuacjach trzeba go odwiedzić i dlaczego warto zrobić to jak najszybciej?

Kim jest onkolog?

Onkolog to lekarz, którego profesją są przede wszystkim schorzenia onkologiczne. Jeśli zastanawiasz się, od czego dokładnie jest onkolog, to odpowiadamy, że zajmuje się profilaktyką, diagnozowaniem oraz leczeniem chorób nowotworowych tj. guzy mózgu, nowotwory piersi, szyjki macicy, wątroby, jelit i innych. Pomaga również w leczeniu powikłań po nowotworach. Zwykle wizyta u onkologa wywołuje spory strach pacjentów. Jednak niekoniecznie trzeba się jej bać, gdyż szybko wykryte schorzenia nowotworowe są zwykle możliwe do wyleczenia. Lekarzy onkologów zwykle dzieli się na takich specjalistów, jak:

• chirurg – onkolog – kieruje pacjentów na specjalistyczne operacje i zabiegi oraz sam je wykonuje;
  • onkolog kliniczny – zajmuje się profilaktyką, rozpoznawaniem i leczeniem chorób nowotworowych, bez wykonywania specjalistycznych zabiegów chirurgicznych;
  • radioterapeuta – planuje pacjentom radioterapię jako jeden ze sposobów walki z nowotworem.

Jeśli widzisz te objawy, zgłoś się do onkologa!

Warto od czasu do czasu bacznie obserwować swoje ciało, gdyż wszelkie niepokojące zmiany mogą świadczyć o problemach w organizmie. Choć wizyta u onkologa nie wymaga skierowania, to często trafia się do niego po wcześniejszym rozpoznaniu choroby nowotworowej przez lekarza rodzinnego bądź specjalistów z innych poradni.

Na jakie objawy należy zwrócić uwagę?

• pojawienie się na ciele narośli, guzów, znamion,
  • zmiana kształtu i kolorów znamion lub wycieki z nich płynów,
  • krwiomocz, bądź krew w kale,
  • krwawienia między kolejnymi miesiączkami i po menopauzie,
  • krwioplucie,
  • zwiększenie całości, bądź części jądra lub powiększenie jego ciężaru,
  • trudnogojące się rany oraz owrzodzenia w jamie nosowej i ustnej,
  • utrzymujące się przez dłuższy czas chrypka oraz kaszel,
  • powiększenie węzłów chłonnych, które nie mają związku z inną infekcją,
  • niedokrwistość,
  • nieustanne chudnięcie mimo standardowego odżywiania się,
  • przewlekły ból żołądka lub wątroby,
  • ciągłe osłabienie,
  • pożółkła skóra oraz białka oczu.

Nie należy lekceważyć objawów. Onkologia zna mnóstwo przypadków, w których zmiany nowotworowe zostały trwale wyleczone. Im szybciej zostaną wykryte, tym większe szanse na powrót do zdrowia.

Jak przygotować się do wizyty u onkologa?

Pierwsza wizyta u onkologa ma przede wszystkim na celu zebranie obszernego wywiadu na temat objawów i dolegliwości pacjenta. Warto się do niej przygotować i jeśli się ma, zabrać ze sobą komplet wcześniej wykonanych badań, tj. morfologia, mocz. Drugim etapem wizyty może być badanie fizykalne (wzrokiem, słuchem i dotykiem), na podstawie którego onkolog może skierować na dalsze leczenie i wyznaczyć jego termin. Dobrze, by na spotkanie z onkologiem pacjent przyszedł z bliską osobą. Często ze względu na stres może nie pamiętać szczegółów wizyty lub zapomnieć o zadaniu istotnych pytań dotyczących przebiegu, czasu i rokowań leczenia.

Jak wygląda leczenie onkologiczne?

Po wizycie lub wizytach i szczegółowych badaniach onkolog ustala rodzaj terapii. Pobiera też potrzebny do badań materiał histopatologiczny oraz analizuje jego wyniki. Do każdego rodzaju nowotworu i jego fazy rozwoju, wybiera się schemat leczenia. Zwykle stosuje się chemioterapię, radioterapię, zabieg chirurgiczny lub połączenie różnych metod. W ich trakcie onkolog ocenia postępy leczenia, dostosowuje je do ewentualnych zmian i ustala kolejne kroki walki z chorobą.

Wizyta u onkologa wiąże się często z licznymi obawami. Często niepotrzebne, gdyż szybkie rozpoznanie zmian nowotworowych i podjęcie leczenia, może przynieść pełny powrót do zdrowia. Zgłoś się do prywatnej kliniki w Poznaniu La Vie, w której nasz doświadczony onkolog służy wsparciem w zakresie profilaktyki, rozpoznawania i leczenia chorób nowotworowych.