Puchnięcie nóg – o czym może świadczyć?

Jedną z bardziej uciążliwych dolegliwości o różnorodnej etiologii jest puchnięcie nóg – przyczyny tego zjawiska mogą być bardzo poważne, ale również niegroźne, proste do usunięcia. Leczenie puchnięcia nóg jest dopasowane do przyczyny problemu. W przypadku obrzęków spowodowanych np. nadmiernym spożywaniem alkoholu lub niedostatecznym nawodnieniem wystarczy zmiana zazwyczaj nawyków. W innych wypadkach konieczna jest rozległa diagnostyka, farmakoterapia, a nawet bardziej inwazyjne formy terapii – zabiegi, operacje itp. Dowiedz się, dlaczego pojawia się opuchlizna nóg – przyczyny, możliwe leczenie i diagnostyka opisane są w dalszej części artykułu!

Przyczyny puchnięcia/obrzęku łydek, kostek i stóp

Puchnięcie nóg jest zjawiskiem sprawiającym pacjentom poważny dyskomfort. Czasami zdarza się, że zaawansowana opuchlizna nóg może nawet ograniczać mobilność i utrudniać nie tylko założenie butów, ale również swobodne przemieszczanie się.

Obrzęki nóg mogą być objawem wielu schorzeń. Czasami pojawiają się również jako efekt uboczny zmian hormonalnych, lub są spowodowane złą dietą i niedostatecznym nawodnieniem. Finalnie – opuchlizna w okolicy łydek, kostek i stóp może być również efektem ciężkiej pracy, lub długotrwałego trwania w pozycji stojącej, lub siedzącej, które mogą powodować problemy z krążeniem. W każdym z przypadków nawracający problem obrzęków należy zawsze skonsultować z lekarzem. Do diagnoz, które najczęściej są stawiane przez lekarzy, do których zgłaszają się pacjenci uskarżający się na obrzęk gończych dolnych, zaliczyć można na przykład:

Problemy z nerkami

Nagromadzenie wodu i sody w organizmie często powoduje obrzęki nóg w kostkach i twarzy (charakterystyczne worki pod oczami). W przypadku puchnięcia nóg od kolan w dół i obrzęków pozostałych części ciała zaleca się w pierwszej kolejności wykluczenie tzw. zespołu nerczycowego.

Reumatyzm

Bóle reumatyczne wynikające z toczących się stanów zapalanych i  obejmujące stawy kolanowe mogą równolegle powodować opuchliznę stawu skokowego i okolic śródstopia. Charakterystyczne obrzęki pojawiają się najczęściej o poranku – zaraz po wstaniu z łóżka, co jest jednym z typowych sygnałów świadczących o pochodzeniu tego rodzaju opuchlizny.

Choroby tarczycy

Wyżej wymienione schorzenia nie są jedynymi z diagnoz wyjaśniających puchnięcie nóg. O czym świadczy obrzęk twarzy (okolice oczu) i nawracające puchnięcie kończyn dolnych? Takie zjawisko może być również przyczyną nadczynności lub niedoczynności tarczycy. Aby potwierdzić lub wykluczyć tego rodzaju diagnozę warto wykonać badania krwi i USG tarczycy.

Choroby serca

Mimo rosnącej listy możliwych problemów zdrowotnych powodujących takie objawy nadal nie są one jedynymi z przyczyn powodującymi puchnięcie nóg. O czym może świadczyć puchnięcie nóg wieczorem i sytuacja, w której po naciśnięciu obrzęku na ciele pojawia się dołek? Taki objaw może sugerować problemy z krążeniem i choroby serca.

Żylaki, ciąża, nadwaga

Od czego puchną nogi? Poza wymienionymi, do częstych przyczyn powstawania obrzęków kostek i bolesnej opuchlizny stóp można zaliczyć również:

• zaburzenia mikrokrążenia,
  • nadwagę,
  • ciążę,
  • chorobę wieńcową.

To stany, w którym zaburzenia krążenia, mogą prowadzić do zastoju krwi, czego efektem może być powstawanie „pajączków” i żylaków. Czasami brak reakcji w postaci konsultacji lekarskiej może doprowadzić do zagrażającej życiu zakrzepicy żył. Towarzyszy jej zwykle (ale nie zawsze) silny ból.

Zmiany hormonalne

Kobiety miesiączkujące, ale również te, które wchodzą w okres menopauzy, często uskarżają się na występowanie obrzęków stół, kostek i łydek. Jednak taki stan jest naturalny i fizjologiczny. W tym okresie warto zadbać o odpowiednią podaż płynów i zapewnienie sobie zdrowej dawki ruchu.

Do jakiego lekarza się udać i jakie badania zrobić?

Puchnięcie stóp i puchnięcie nóg w kostkach i okolicach łydki jest symptomem, którego powód należy w każdym przypadku dobrze zdiagnozować. Jeżeli cierpisz na nawracające puchnięcie nóg – do jakiego lekarza powinieneś się zgłosić? Najlepszym wyborem jest umówienie wizyty do lekarza internisty, który po zleceniu niezbędnych badań i zebraniu wywiadu lekarskiego może zalecić odpowiednią farmakoterapią lub wystawić skierowanie do innego specjalisty, który zajmuje się danym schorzeniem (np. chirurga naczyniowego, nefrologa, endokrynologa, kardiologa itp.).

Jakie badania na puchnięcie nóg należy wykonać? To zależy od diagnozy! Z uwagi na wiele możliwych przyczyn, zleconych badań może być dużo, niemniej do najczęściej wykonywanych zalicza się:

• wykonanie badania krwi i moczu, aby wykluczyć ewentualność niewydolność nerek,
  • echo serca i badanie EKG, które pomogą w ustaleniu, czy przyczyną opuchlizny nóg nie są problemy z krążeniem i sercem,
  • badania przepływowe, czyli np. USG dopplerowski, które pozwoli ocenić drożność tętnic i żył.

Puchnięcie nóg – leczenie

Leczenie opuchlizny nóg może obejmować zarówno odpowiednią farmakoterapię, jak i zabiegi lub operacje.  Na łagodne obrzęki dostępne są specjalne żele i maści, jednak poważniejsze wymagać będą wdrożenia poważniejszych środków, które mają na celu: usunięcie przyczyny powstawania obrzęków, usunięcia ich skutków, a także zapobieganiu nawrotom.

Puchnięcie nóg – leczenie, diagnostyka, a także pomoc doraźna to zazwyczaj zadania dla lekarza pierwszego kontaktu – internisty. Zachęcamy do kontaktu! Nasz wykwalifikowany personel podpowie, co na obrzęki nóg w danym przypadku sprawdzi się najlepiej. Wszystkich pacjentów zachęcamy do sprawdzenia oferty, którą przygotowała prywatna klinika Poznań. Osobom zmagającym się z problemem obrzęków kończyn dolnych pomogą nasi specjaliści z Poznania: