Refluks – przyczyny, objawy i leczenie

Dokucza Ci często zgaga lub pieczenie w przełyku? Leki z apteki pomagają tylko na chwilę? Problemem może być tak zwany refluks. Pod tym terminem kryje się zjawisko cofania się treści żołądka do przełyku. Ponieważ w medycynie wyróżnia się kilka rodzajów refluksu, na potrzeby łatwiejszej ich identyfikacji ta konkretna przypadłość określana jest jako refluks żołądkowo-przełykowy. Jakie dokładnie wyróżnia się objawy refluksu żołądka? Jak wyleczyć refluks?

Refluks żołądkowo-przełykowy – objawy

Męczą Cię dolegliwości żołądkowe, które nasilają się po zjedzeniu określonych potraw? Odczuwasz bóle w klatce piersiowej, ale badania niczego nie wykrywają, a serce masz zdrowe? Odwiedzasz często aptekę, ale otrzymane od farmaceuty leki pomagają tylko tuż po ich zażyciu? Może to oznaczać, że rozwija się u Ciebie choroba refluksowa. Na czym polega? Jak się ją diagnozuje i jak leczy?

Refluks ma dość charakterystyczne objawy, które, zwłaszcza jeśli ciągle nawracają, powinny nas zaniepokoić i skłonić do potwierdzenia ich źródła. Dotyczą one przełyku, ale na liście charakterystycznych symptomów są również te pozaprzełykowe. Do najczęściej wymienianych przez pacjentów zaliczamy:

• zgagę – która najczęściej objawia się pieczeniem w przełyku, ale również łączona jest z kwaśnym czy pustym odbijaniem się,
  • ból za mostkiem – jest niepokojący, zwłaszcza jeśli pacjent nie cierpi na żadne schorzenie kardiologiczne,
  • cofanie się treści z żołądka określane też czasami jako „kluski w gardle”,
  • przykry zapach z ust,
  • nadmierne ślinienie,
  • trudności w przełykaniu,
  • częste zapalenie krtani lub gardła, a także zatok przynosowych,
  • nawracające zapalenie ucha środkowego,
  • idiopatyczne włóknienie płuc,
  • chrypka,
  • chrząkanie,
  • kaszel i świszczący oddech,
  • rozwój próchnicy,
  • krwawienie z przełyku.

Symptomy te nie są obecne za każdym razem, kiedy dokucza nam refluks żołądka i nie występują wszystkie razem. Mogą się nasilać podczas zmiany pozycji np. kucania lub schylania się, niektórzy obserwują zaostrzenie objawów, leżąc na plecach. Tego typu dolegliwości sprawiają jednak, że jedzenie przestaje sprawiać przyjemność, a dokuczające nam bóle i problemy wpływają na samopoczucie. Refluks wymaga leczenia, gdyż zlekceważony może prowadzić do poważnych chorób: przełyku Barreta czy raka gruczołowego przełyku.

Refluks żołądkowo-przełykowy – przyczyny choroby

Już wiesz, czym jest refluks żołądka i jak się objawia, a skąd się on bierze? Choroba refluksowa żołądka i przełyku może wystąpić bez względu na wiek czy płeć pacjenta. Cierpią na nią coraz młodsze osoby, głównie ze względu na siedzący tryb życia, niewłaściwą dietę, przewlekły stres oraz palenie tytoniu. Refluks żołądka i objawy, które mu towarzyszą, związane są też z innymi czynnikami oraz chorobami współistniejącymi:

• obecnością przepukliny wślizgowej rozworu przełykowego – gdy fragment żołądka przeciska się przez szczelinę do klatki piersiowej,
  • problemami z dolnym zwieraczem przełyku – przedłużony czas jego reakcji powoduje niemożność zapobiegania zarzucaniu treści żołądkowej, dzieje się tak, gdy jest on osłabiony lub rozkurcza się nieprawidłowo,
  • zaburzeniami flory bakteryjnej jelit – zaburzone procesy fermentacji prowadzą do wzrostu ciśnienia i przepychania treści żołądkowej do przełyku,
  • otyłość,
  • ciąża,
  • cukrzyca,
  • zaburzenia hormonalne.

Naukowcy zauważyli też, że do nasilenia objawów refluksu dochodzi, gdy śpimy na prawym boku.

Kiedy stwierdzona zostaje choroba refluksowa przełyku?

Znamy już przyczyny refluksu, ale czy częste odbijanie się lub pieczenie w przełyku wystarczy do potwierdzenia choroby refluksowej? Niekoniecznie. Do postawienia takiej diagnozy konieczne jest przeprowadzenie kilku badań i wizyta u lekarza specjalisty. Jeśli objawy powtarzają się co najmniej dwa razy w tygodniu, a powszechnie dostępne leki nie działają, należy przeprowadzić dogłębną diagnostykę z pomocą gastrologa, który zajmuje się tego typu schorzeniami.

Pierwszym specjalistycznym badaniem, które z pewnością będzie konieczne, jest gastroskopia. Badanie endoskopem głównego odcinka przewodu pokarmowego pozwoli wskazać ewentualne nieprawidłowości w jego działaniu oraz sprawdzić, czy nie doszło do powikłań wywołanych refluksem. Sprzyja on bowiem rozwijaniu się owrzodzenia przełyku, pojawieniu się nadżerek, perforacji i krwawieniom z przełyku, a nawet stanom przednowotworowym. Niezbędne są też badania obrazowe na przykład tomografia komputerowa przełyku, aby potwierdzić wcześniejsze ustalenia. Refluks diagnozowany jest również dwoma specjalistycznymi badaniami: z użyciem pH-metrii i manometrii przełyku. Co stosować na refluks żołądka i jak go leczyć?

Refluks – jak leczyć to poważne schorzenie?

Leczenie warto rozpocząć od konsultacji z lekarzem specjalistą gastrologiem, ale również uwzględnić rozmowy z psychologiem i dietetykiem. Pozbycie się refluksu wymaga całkowitej zmiany stylu życia, która nie będzie prosta.

W zależności od stopnia zaawansowania choroby pomocna może okazać się zmiana diety, zrzucenie nadprogramowych kilogramów i zwiększenie aktywności fizycznej. Pomocne będą również specjalne poduszki, które pomogą zachować odpowiednią pozycję podczas snu. Taką, podczas której nie dochodzi do ucisku, a głowa i szyja są w optymalnej pozycji. Najczęściej konieczne jest przyjmowanie leków: hamujących wydzielanie kwasu żołądkowego, środków zobojętniających kwas solny, blokerów receptorów histaminowych. W wysoce zaawansowanej chorobie rozwiązaniem może okazać się operacja.

Jaka dieta pomoże przy refluksie żołądkowo-przełykowym?

W pierwszej kolejności należy wyeliminować wszelkie używki jak papierosy, ale również alkohol i produkty zawierające kofeinę. Unikać trzeba potraw ciężkostrawnych, tłustych, przetworzonych i mocno doprawionych. Lepiej zrezygnować z cytrusów, czekolady, czosnku, cebuli, karczochów, szparagów, przetworzonych pomidorów i napojów z gazem. Pomoże z pewnością dieta lekkostrawna, bogata w oleje roślinne, chudy nabiał i mięso.

Podsumowanie

Już wiesz, co to jest refluks i jakie są jego objawy, przybliżyliśmy Ci też, jak może wyglądać jego leczenie. Pamiętaj, że warto podjąć je w ośrodkach, które mają doświadczenie w tego typu przypadłościach. Klinika la Vie to prywatna klinika w Poznaniu, w której znajdziesz pomoc doświadczonych i wykwalifikowanych specjalistów. Gastroskopia w Poznaniu pomoże sprawdzić stan Twojego zdrowia i opracować plan leczenia. Jeśli masz wątpliwości, czy dokucza Ci właśnie refluks, zapraszamy do laryngologa w Poznaniu, który dokładnie przebada gardło i krtań, a także sprawdzi, czy przyczyna problemów nie leży gdzieś indziej. Choroba refluksowa wymaga szybkiej reakcji i dobrze dobranego do potrzeb pacjenta leczenia, które niemal od razu poprawi komfort jego życia.