USG Nerek – jak się do niego przygotować?

USG nerek, czyli inaczej badanie ultrasonograficzne nerek, to jedna z młodszych nieinwazyjnych metod diagnostycznych, polegająca na obrazowaniu narządów za pomocą fal ultradźwiękowych. Dzięki niej można ocenić prawidłowość budowy układu moczowego oraz zaobserwować ewentualne schorzenia. Jak się przygotować do USG nerek?

Jak wygląda USG nerek?

Zanim przystąpisz do badania, warto wiedzieć, jak wygląda USG nerek. Do diagnostyki wykorzystuje się specjalną sondę, której końcówki zwilża się medycznym żelem i przykłada do brzucha i tułowia pacjenta. Badany początkowo znajduje się w pozycji leżącej na plecach, a następnie na polecenie osoby badającej – układa się na prawym i lewym boku. Momentami pacjent może zostać poproszony o wstrzymanie oddechu lub zmianę pozycji na stojącą. Dzięki temu można uzyskać pełniejszy obraz w czasie rzeczywistym. Na ekranie monitora można zaobserwować nerki – ich wielkość, kształt, położenie i strukturę. USG nerek trwa od kilku do kilkunastu minut i jest bezbolesne.

USG nerek przygotowanie

Jeśli zastanawiasz się, jak przygotować się do USG nerek, podpowiadamy, że niektóre czynności należy wykonać już dzień wcześniej, inne w dniu badania. Przygotowanie do USG nerek nie jest trudne, wystarczy tylko przestrzegać kilku wskazówek. Należy:

• na dzień przed badaniem należy unikać potraw wzdymających, najlepiej zastosować dietę półpłynną, gdyż nadmiar gazów w jelitach może zakłócić obraz badania;
  • powstrzymać się od spożywania pokarmów na 6 godzin przed badaniem USG nerek. Trzeba pozbyć się gazów z jamy brzusznej, będących barierą akustyczną podczas USG;
  • w dniu badania nie można spożywać napojów gazowanych (w tym również wody gazowanej) i żucia gumy;
  • w dniu badania unikać palenia papierosów (powoduje połykanie powietrza).

Znaki, że warto wykonać USG nerek

Jest kilka sytuacji, kiedy wykonać USG nerek, które pomoże zdiagnozować choroby nerek i układu moczowego. Zwykle poprzedzone jest wynikami ogólnego badania moczu. Warto wykonać USG nerek, kiedy pacjent boryka się z następującymi objawami:

• nieprawidłowe wyniki badania moczu,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • krwiomocz,
  • częste bóle brzucha lub podbrzusza.

Wskazaniami do wykonania USG nerek jest również podejrzenie przez lekarza schorzeń takich jak:

• kamica moczowa,
  • choroby układu krokowego lub pęcherza moczowego,
  • torbiele i guzy nerek,
  • wodonercze,
  • kłębuszkowe choroby nerek,
  • upośledzenie czynności nerek,
  • zakażenie dróg moczowych u dzieci.

Warto dodać, że USG nerek wykonuje się również w przypadku urazu narządu, oceny nerki przeszczepionej lub w celu przygotowania pacjenta do biopsji nerki.

Przeciwwskazania do USG nerek

Zasadniczo nie ma przeciwwskazań do USG nerek. Jest to badanie nieinwazyjne i bezbolesne, może być również wykonywane u dzieci i kobiet w ciąży. Zawsze możesz skonsultować się z lekarzem. USG nerek to badanie łatwe do wykonania, bezpieczne i możliwe do przeprowadzenia kilkukrotnie, w krótkich odstępach czasowych (jeśli jest taka potrzeba). Ponadto, osoba badana nie jest narażona na żadne powikłania po USG nerek i po jego wykonaniu może od razu wrócić do codziennych obowiązków.

Badanie USG nerek jest bezpieczne i umożliwia zdiagnozowanie wielu schorzeń układu moczowego oraz nieprawidłowości w budowie narządów. Zgłoś się do La Vie – nasza prywatna klinika w Poznaniu oferuje USG nerek, wykonywane przez doświadczonych specjalistów.