ul. Paczkowska 9a, 60-171 Poznań
biuro@klinikalavie.pl
Telefoniczna Rejestracja
Pon - Pt: 10:00 - 18:00

Gastrolog lub inaczej gastroenterolog, to lekarz, którego głównym obszarem specjalizacji są choroby układu pokarmowego, przełyku, żołądka jelita cienkiego oraz grubego, a także gruczołów trawiennych jak wątroba czy trzustka.

Gastrolog Poznań

Gastroenterologia (Gastrologia) to dziedzina medycyny zajmująca się chorobami przewodu pokarmowego a więc przełyku, żołądka i jelit, a także wątroby, dróg żółciowych , pęcherzyka żółciowego i trzustki. Objawy, które powinny skłonić do wizyty u gastrologa to:

-  bóle brzucha

-  trwające dłuższy czas nudności i wymioty bez znanej przyczyny (np ciąża)

-  objawy zgagi, pieczenie w przełyku

• zaparcia
  • Biegunki, niestrawione resztki w stolcu
  • Krew/śluz w stolcu (do pilnej kolonoskopii)
  • niespecyficzne objawy - tzw. dyskomfort trawienny

Gastroskopia

Gastroskopia - badanie górnego odcinka przewodu pokarmowego  za pomocą endoskopu giętkiego (gastroskopu). Badanie wykonuje się w pozycji leżącej na boku, lekarza wprowadza gastroskop przez usta po znieczuleniu miejscowym gardła (w CZ La Vie możliwe jest znieczulenie ogólne - sedacja) , oceniany jest przełyk , żołądek i dwunastnica. W trakcie badania z miejsc podejrzanych pobierane są wycinki, z reguły 2/3 , które są następnie badane przez histopatologa. Dodatkowo pobierany jest wycinek w celu wykonania testu na  obecność bakterii Helicobacte pylorii.

Gastroskopia jest praktycznie jedynym badaniem pozwalającym wykryć stany zapalane żołądka, drobne wrzody i nadżerki. Jest t o badanie bezpieczne , obarczone niewielkim odsetkiem powikłań. Do najgroźniejszych należą przedziurawienie (perforacja) przewodu pokarmowego i krwawienie, które to zdarzają się rzadko , z reguły u pacjentów obciążonych chorobami przewlekłymi.

Wbrew obiegowej opinii badanie jest dobrze znoszone przez większość pacjentów , trwa zaledwie kilka minut , jest wykonywane w CZ La vie wysokiej klasy sprzętem japońskiej firmy Pentax, przez bardzo doświadczonego endoskopistę - dra Marka Boruckiego, zajmującego się endoskopią od blisko 30 lat.

Gastroskopia - przygotowanie do badania

• Badanie w godzinach dopołudniowych
  • Dzień przed badaniem, wieczorem lekka kolacja bez mleka i nabiału, płyny można przyjmować do 22:00, rano na czczo – nic nie jeść i nie pić, nie żuć gumy.
  • Badanie w godzinach popołudniowych
  • Rano lekkie śniadanie, bez mleka i nabiału. Sześć godzin przed badaniem nic nie jeść i nic nie pić. Nie żuć gumy.
  • Stale przyjmowane leki można w tym dniu przyjąć popijając 1-2 łykami wody, ale nie bezpośrednio przed badaniem.
  • Osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew, powinny po konsultacji z lekarzem przestać je przyjmować 5 dni przed planowanym badaniem.
  • W dniu badania należy zgłosić się z dokumentem tożsamości i aktualnymi badaniami:
  • W przypadku znieczulenia miejscowego: HBs lub dowód szczepienia p/wzw.
  • W przypadku znieczulenia ogólnego (dożylnego):
    • grupa krwi
    • morfologia
    • APTT, INR
    • elektrolity (Na, K)
    • glukoza na czczo
    • HBs lub dowód szczepienia p/wzw

Znieczulenie miejscowe

Znosi odczuwanie bólu w określonych okolicach ciała, w przypadku gastroskopii polega na znieczuleniu miejsca wprowadzania aparatu czyli okolicy gardła Xylokainą w sprayu.

Sedacja dożylna

Od początku do końca trwania znieczulenia Pacjent jest w stanie podobnym do snu. Początek znieczulenia następuje po dożylnym podaniu leków nasennych i przeciwbólowych, kolejne ich dawki stosowane są w miarę potrzeby podczas trwającego zabiegu. W przypadku gastroskopii jest to krótkie i płytkie znieczulenie na czas wykonania badania/zabiegu, nie wymaga założenia rurki intubacyjnej.

Gdy badanie jest wykonywane w znieczuleniu ogólnym, należy przyjść na badanie z osobą towarzyszącą (w celu odebrania po około 2 godzinach od rozpoczęcia badania).

Nie należy prowadzić pojazdów minimum 12 godzin po znieczuleniu ogólnym.

Po zakończeniu badania zalecana jest lekkostrawna dieta, po ustąpieniu znieczulenia gardła.