Zapalenie jelita grubego

Zapalenie jelita grubego – objawy, przyczyny i leczenie

Zapalenie jelita grubego to dolegliwość chorobowa, która ma różne przyczyny. Ich przyczyną jest głównie infekcja (zakażenie bakteriami lub wpływ toksyn na organizm) lub czynniki autoimmunologiczne. Zdarzają się jednak przypadki, gdy źródło tej przypadłości jest nieznane. Choć zapalenie jelita grubego dzieli się na kilka jednostek chorobowych o różnym podłożu, to jego objawy są podobne. Wszystkie stany zapalne objawiają się biegunką oraz ostrym bólem brzucha.

Zapalenie jelita grubego – przyczyny

Pojawiający się stan zapalny to reakcja obronna organizmu. Jakie są przyczyny  zapalenia jelita grubego? Przede wszystkim są to urazy, infekcje, toksyny i podrażnienia. Bardzo często dolegliwość spowodowana jest więc przez bakterie (jad kiełbasiany), drobnoustroje (drożdżaki, rotawirusy) oraz toksyny zawarte w produktach żywnościowych (pestycydy). Zapalenie jelita grubego może też wynikać z przyjmowania leków. Zdarza się również, że ma podłoże autoimmunologiczne lub jest efektem chorób naczyń krwionośnych. Nie bez znaczenia jest także nieodpowiednia dieta, która znacznie zwiększa ryzyko zachorowania.

Rodzaje zapalenie jelita grubego

Zapalenie jelita grubego nie jest jednorodną dolegliwością. Dzieli się ona na kilka jednostek chorobowych. najczęściej występujące to:

• wrzodziejące zapalenie jelita grubego,
  • choroba Leśniowskiego-Crohna,
  • mikroskopowe zapalenie jelita grubego,
  • niedokrwienne zapalenie jelita grubego,
  • infekcyjne zapalenia jelita grubego.

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego to nieswoista choroba zapalna jelit. Dotyczy głównie błony śluzowej oraz podśluzowej jelita grubego. Jej przyczyna nie jest znana, choć szuka się jej w czynnikach genetycznych, infekcyjnych lub autoimmunologicznych. Zazwyczaj ma charakter przewlekły i stąd też pojawiają się remisje stanów zapalnych. Ten typ zapalenia jelita grubego może też wiązać się z powikłaniami. Wśród najważniejszych wymienia się: nowotwór, polipowatość zapalną i ostre rozdęcie okrężnicy.

Objawy to: biegunka (często zawierająca krew), spadek masy ciała, osłabienie, a także gorączka i odwodnienie.

Choroba Leśniowskiego-Crohna

Choroba Leśniowskiego-Crohna to nieswoisty wariant tej choroby. Stan zapalny często ma charakter punktowy i występuje w dowolnej części jelita. Potrafi się rozprzestrzeniać do głębokich warstw ścian jelita grubego, dlatego szybkie podjęcie leczenia jest niezwykle ważne. Wpływa na zdolność wchłaniania się pokarmów i usuwania produktów przemiany materii.

Objawy to: gorączka, spadek masy ciała, osłabienie, biegunka, niedokrwistość i bóle brzucha,

Mikroskopowe zapalenie jelita grubego

W mikroskopowym zapaleniu jelita grubego zmiany chorobowe widoczne są tylko pod mikroskopem.

Objawy to: wzdęcie, bóle brzucha, biegunka i spadek masy ciała.

Niedokrwienne zapalenie jelita grubego

Niedokrwienne zapalenie jelita grubego objawia się mniejszym przepływem krwi przez naczynia krwionośne występujące w jelicie grubym. Spowodowane jest najczęściej miażdżycą.

Objawy to: silny ból brzucha, gorączka, krwotok.

Infekcyjne zapalenia jelita grubego

Infekcyjne zapalenia jelita grubego wywołane jest przez drobnoustroje, bakterie i pasożyty. Dostają się one do organizmu droga pokarmowa.

Objawy to: biegunka, bóle brzucha, gorączka, odwodnienie.

Zapalenie jelita grubego – objawy

Odmienne przyczyny choroby jelita grubego wywołują różne objawy. Można jednak wymienić dolegliwości, które występują we wszystkich typach. Należą do nich:

• biegunka,
  • bóle brzucha,
  • spadek masy ciała,
  • złe samopoczucie.

Czasem pojawia się także gorączka oraz nieco rzadziej krwawienie z dolnego odcinka układu pokarmowego. Objawy te prowadzą często do odwodnienia organizmu i niedokrwistości.

Zapalenie jelita grubego – leczenie

Pozostało odpowiedzieć na pytanie: zapalenie jelita grubego, jak leczyć? Pierwszym krokiem zawsze powinno być wykonanie działań diagnostycznych. Nasza prywatna klinika w Poznaniu przeprowadzi dokładny wywiad lekarski, a następnie, jeśli będzie to konieczne, wykona kolonoskopie z pobraniem wycinka błony śluzowej i  badanie radiologiczne jelit.

Pierwszym etapem leczenia jest wprowadzenie ścisłej diety (niesłodzone napoje i suchary). Nawodnienie organizmu jest szczególnie ważne w infekcyjnym zapaleniu jelita grubego. Trzeba także dostarczyć organizmowi niezbędnych minerałów i witamin. Gdy zapalenie jelita grubego nie ustępuje, wprowadza się leczenie farmakologiczne, a nawet wykonuje operację. Leki na zapalenie jelita grubego przepisze Ci gastrolog w Poznaniu.

Profilaktyka

Dieta przy zapaleniu jelita grubego jest niezwykle ważna. Dlatego warto zadbać o swoje zdrowie, jeszcze zanim pojawią się pierwsze objawy. Profilaktyka powinna polegać na ograniczeniu palenia oraz spożywania alkoholu. Warto także zadbać o właściwy poziom cholesterolu, gdyż to ustrzeże Cię przed miażdżycą, która jest jedną z przyczyn zapalenia jelita grubego.

Nie zapomnij także, że regularne badanie może uchronić Cię przed poważnymi chorobami. Internista w Poznaniu pomoże Ci zadbać o dobry stan zdrowia.