Informujemy, że wprowadziliśmy możliwość telekonsultacji - informacje pod numerem telefonu +48 662 668 669 i na stronie internetowej.

Adres
ul. Paczkowska 9a, 60-171 Poznań
Telefoniczna Rejestracja
Pon - Pt: 10:00 - 18:00
Jak skutecznie pozbyć się chrapania

Jak skutecznie pozbyć się chrapania

Chrapanie to uciążliwa przypadłość – nie tylko dla samego chrapiącego, ale też dla śpiącego z nim partnera. Szacuje się, że z problemem chrapania zmaga się kilka milionów Polaków (z tego 80% to mężczyźni). Dowiedz się, jakie są sposoby na chrapanie, co pomoże je zniwelować, a tym samym zapewnić zdrowy, spokojny sen.

Czym jest chrapanie?

Najprościej mówiąc, chrapanie jest objawem utrudnionego przepływu powietrza przez drogi oddechowe. Bierze się ono z wibracji podniebienia miękkiego, powstającego w trakcie wdechu na skutek rozluźnienia mięśni. Głośne dźwięki chrapania pojawiają się, kiedy przepływ powietrza utrzymuje się na zbyt niskim poziomie. Nie bez powodu, coraz więcej osób szuka porad, jak wyleczyć chrapanie. Jest ono uciążliwe nie tylko dla samej osoby śpiącej, którą głośne odgłosy wybudzają ze snu, ale również dla jej otoczenia, a szczególnie dla śpiących z nią partnerów. Chrapanie obniża jakość i długość snu, dlatego warto znaleźć skuteczny sposób na chrapanie.

Domowe sposoby na chrapanie

Wiele osób odwiedzających Centrum Medyczne w Poznaniu pyta naszych specjalistów, czy są jakieś domowe sposoby na chrapanie. Często przypadłość ta związana jest z niewłaściwym stylem życia, dlatego w pierwszej kolejności warto wziąć pod lupę poniższe metody na chrapanie.

  • Zapewnij sobie optymalne warunki do spania – zadbaj, by powietrze w miejscu spania nie było zbyt suche, gdyż przesuszona błona śluzowa wzmaga chrapanie. Możesz użyć nawilżaczy powietrza, by osiągnąć poziom wilgotności 40-60%. Komfortowa temperatura w sypialni to 18-21℃. Warto dodatkowo przewietrzyć ją przed snem.
  • Wybierz właściwą poduszkę i pozycję do spania – najczęściej chrapanie pojawia się podczas spania „na wznak”. Lepiej będzie zasypiać „na boku” lub „na brzuchu”. Chrapanie nasila również zbyt wysoka poduszka, dlatego sięgnij po niskie poduszki lub poduszki anatomiczne, dopasowujące się do przyjmowanej pozycji głowy.
  • Zrezygnuj z używek przed snem – alkohol, papierosy czy środki nasenne powodują zwiotczenie mięśni, a tym samym mogą wzmagać chrapanie.
  • Zadbaj o zmniejszenie tkanki tłuszczowej – niestety otyłość i nadwaga powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej także w okolicach gardła. Naciska ona na drogi oddechowe i nasila chrapanie. Pomocą będzie zmniejszenie masy ciała.
  • Zadbaj o regularny sen – organizm lubi stabilność i rytuały, dlatego zadbaj o regularne pory snu i wyciszenie organizmu przed zasypianiem (np. dzięki aromatycznej kąpieli, czytaniu książek czy słuchaniu relaksującej muzyki). By organizm miał czas na regenerację, przyda mu się ok. 8 godzin snu każdego dnia.
  • Sięgnij po środki ułatwiające zasypianie – możesz skorzystać z dostępnych w aptece preparatów bez recepty (np. w aerozolu, plastrów lub listków oraz maści i płynów do ust) ułatwiających zasypianie i zmniejszających intensywność chrapania. Warto również skorzystać z ziołowych naparów. Co wybrać na chrapanie? Pomocne będą melisa lekarska, mięta pieprzowa, eukaliptus gałkowy czy prawoślaz lekarski.

Kiedy z problemem chrapania pójść do lekarza?

Samo chrapanie nie jest chorobą, ale może być jednym z objawów nieprawidłowości w organizmie. Jak wyleczyć chrapanie? Kiedy powyższe sposoby na chrapanie nie przynoszą rezultatów, warto wybrać się po pomoc do specjalisty. Jeśli przyczyną chrapania są wady anatomiczne budowy górnych dróg oddechowych (np. skrzywiona przegroda nosowa), pomocny będzie korygujący zabieg chirurgiczny. Podobnie w przypadku polipów jamy nosowej lub przerośniętych migdałków.

Gdy problemem są bezdechy senne, można zniwelować je za pomocą zabiegu zmniejszenia masy podniebienia języka. Inną metodą są specjalne maski zakładane na czas snu, które przylegają do nosa i ust. Połączone są z rurką ze sprężarką wytwarzającą strumień powietrza o zwiększonym ciśnieniu. Usztywnia ono drogi oddechowe, zapobiegając ich zwężaniu, a tym samym chrapaniu.

Jakie są przyczyny chrapania?

Przyczyny chrapania mogą być naprawdę różne – oto najczęściej występujące:

  • krzywa przegroda nosowa (wrodzona lub będąca skutkiem urazów mechanicznych),
  • obniżone napięcie mięśni gardła i języka,
  • nieprawidłowa budowa podniebienia miękkiego,
  • przerost migdałków podniebiennych,
  • nieżyt nosa, np. w wyniku alergii lub przeziębienia,
  • wada zgryzu,
  • spożywanie alkoholu przed snem,
  • palenie papierosów,
  • spożywanie leków zwiotczających mięśnie,
  • spanie „na wznak”,
  • nadwaga i otyłość.

Chrapanie to dla wielu osób wstydliwa przypadłość, która może mieć różne przyczyny. Jeśli objawy są łagodne, sięgnij po domowe sposoby na chrapanie. W przypadku długotrwałego i uciążliwego chrapania i braku skuteczności standardowych metod warto udać się po pomoc do specjalisty – nasz laryngolog w Poznaniu znajdzie przyczynę chrapania i zaleci sposób, który pomoże Ci zlikwidować chrapanie raz na zawsze.